tisdag 8 maj 2018

Bereden väg för Herren



Guds heliga och blodköpta församling lyfter sitt huvud i förväntning till Herrens tillkommelse. Vi har sett och känner tiden vi lever i. Vi vet att Herren är när, och att vår älskade brudgum är på väg.

Bered väg för Herren

Matt 21: 8-9 - Den stora folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde på vägen. Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!

Vi bereder väg för Herren, och för hans tillkommelse. Vi strör våra palmer, och vi breder ut våra kläder. Vi jublar, dansar och gläder oss över Herrens trofasthet. Vi är klara till att hylla Sonen när han träder fram, och klara att proklamera att Guds löften är sanna och består för evigt. Vi lyfter våra händer och vi välsignar honom som ska komma, och vi välsignar hans tillkommelse.   

Vi hyllar honom för den han är, och för allt han har gjort. Vi tackar honom för den dyrbara frälsningen, och för hans oförtjänta nåd. Vi lovprisar honom, för Guds godhet och för den kommande saligheten. Vi hyllar honom för det himmelska Jerusalem, för att han i sin kärlek har utvalt, kallat och bestämt oss till ett evigt liv i hans närhet.

Vi varnar och slår larm

Hab 2:1 - Jag ska stå på min vaktpost och ställa mig i tornet. Jag vill spana för att se vad han ska tala till mig, vilket svar jag ska få på min klagan.

Vakna alla väktare! Böj era öron till Herren, sätt trumpeten för er mun, och låt budskapet om Herrens tillkommelse gå ut.

Vi slår larm, och vi varnar den här världen för en ”helig visitation” från Gud. Vi höjer vår röst, och proklamerar att tiden är snart slut. Vi profeterar om en mörk tid som kommer att gå ut över vår värld, och att det gäller för Guds folk att hålla sig vaken i den sena midnattstimmen.

Väktare, varna för att ”Himmelriket är nära”, och att Herren kommer i makt och härlighet. Varna för att tiden är nu, att en syndaflod är på väg, och att frälsning bara finns i Jesu frälsande ark. Varna och tala ömt - mana med Guds kärlek till varje avfälligt hjärta, att komma tillbaka till Herrens väntande famn. Låt folket förstå, att Herrens brud förbereder sig genom överlåtelse, och genom att avkläda oss den här världens sätt.

Kom, dyrebare Herre

”Kom, dyrbare Herre. Kom, till ditt väntande folk. Kom, till din brud som väntar, till ett folk som har gjort sig redo. Vår längtan, åtrå och begär, är att få leva och vara i din närhet. Vi har smakat på din närhet, och sett en bit av din härlighet. Du har döpt oss i din kärlek, och utgjutit den i våra hjärtan. Du har bevisat den på Golgata, och har bekräftat den genom att fortsatta att verka i våra liv. Våra liv är ett vittnesbörd, som pekar och talar om din nåd, om din trofasthet och din mäktiga kraft.

Men vi längtar efter din fullhet, och att få se dig sådan som du är. Vi önskar att bli uppslukade av din härlighet, och bli förvandlade av dig. Vi längtar efter ett evigt liv framför din tron, helt in i den allra heligaste – till den plats där lovsången aldrig tystnar, och härligheten aldrig tar slut. Vi längtar till den stad dit mörkret aldrig kommer, och där glädjen aldrig ebbar ut.

Kom, dyrbare, helige Herre. Kom, och hämta oss hem. Hör ropet från våra hjärtan, som sträcker sig efter hoppet i din tillkommelse.”

Jesus kommer snart!

2 kommentarer:

  1. Guds Frid och välsignelse över dig och det du skriver Mikael ! Så underbart "Till en plats där lovsången aldrig tystnar , och härligheten aldrig tar slut" O vilken framtid vi har syskon!!! Bordet står dukat i det himmelska palatset, Gud Fader väntar ännu en tid av nåd och kärlek till dem som ännu inte svarat ja. O att man kunde få människor att vakna! O att man kunde få dem att förstå och känna Guds underbara kärlek och frälsning ! Vi vill ha med oss våra bönebarn hem! Återigen säger jag till mig själv och mina syskon att vi måste be, be och åter BE! Herren Jesus är med oss alla dagar intill Han kommer,,Den Heliga Anden visar oss vägen och leder oss då vi lämnar våra liv på nytt igen varje dag! Guds välsignelse! Din syster i Herren Lill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart syster Lill,

      Vi måste fortsätta att lyfta fram våra bönebarn inför Herren. Ibland kan det se ut och kännas som att bönesvar är långt borta, men vi måste lita på att Herren formår, och har allt under kontroll. Han känner varje behov, och hör varje suckan och bön.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera